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Vitamin D boosts the immune system विटामिन डी प्रतिरक्षा प्रणाली को बढ़ा देता है

2-3-2020 · मूल पाठ दिखाएं स्वचालित रूप से अनुवादित

Vitamin D is absorbed through the skin via sunlight. The rest can come from your diet.

But a lot of people worldwide have vitamin D deficiency. Some statistics show, that this could be even one billion people. The are various reasons for our Vitamin D deficiency:

-we don’t have enough Vitamin D in our diet (natural sources of Vitamin D are eggs, fish, cod liver oil, mushrooms),

-we are surrounded by air pollution,

-we don’t expose our skin to natural sunlight,

-we use sun protection,

-many adults also have vitamin D deficiency irrespective of the above.

Almost everyone knows, that the main function of Vitamin D is the mineralization of our bone system.

But we should remember that it is also a very important part of our immune system. Low levels of this vitamin have been associated with frequent infections. Vitamin D supplementation helps to keep the immune system balanced during the cold and flu season.

Vitamin D also facilities hormone regulation. Researchers have found that this vitamin helps regulate adrenaline, noradrenaline and dopamine production. For this reason low vitamin D levels can be responsible for depression.

Several studies suggest that people with low vitamin D levels have an increased risks of heart disease, hypertension, and diabetes. The study included seniors shows , that older adults with low vitamin D level experienced memory loss faster than with healthy level.

Some studies show, that having a low blood level of vitamin D may be linked to a higher risk of developing some cancers. It's not clear how vitamin D may lower cancer risk, but certain reasons may explain it. For example, some researchers suggested that vitamin D has an anti-inflammatory effect and may interfere with cancer cell pathways. Also people who have healthy lifestyle are outside more often and are exposed to sunlight.

विटामिन डी सूरज की रोशनी के माध्यम से त्वचा के माध्यम से अवशोषित होता है। बाकी आपकी डाइट से आ सकते हैं।

लेकिन दुनिया भर में बहुत से लोगों में विटामिन डी की कमी है। कुछ आंकड़े बताते हैं कि यह एक अरब लोग भी हो सकते हैं। हमारे विटामिन डी की कमी के लिए विभिन्न कारण हैं:

-हमारे आहार में पर्याप्त विटामिन डी नहीं है (विटामिन डी के प्राकृतिक स्रोत अंडे, मछली, कॉड लिवर ऑयल, मशरूम हैं),

-हम वायु प्रदूषण से घिरे हुए हैं,

-हम प्राकृतिक सूरज की रोशनी के लिए हमारी त्वचा का पर्दाफाश नहीं करते,

-हम सूर्य संरक्षण का उपयोग करते हैं,

- कई वयस्कों में भी विटामिन डी की कमी होती है चाहे वह किसी भी ऊपर की हो।

लगभग हर कोई जानता है, कि विटामिन डी का मुख्य कार्य हमारी हड्डी प्रणाली का खनिजीकरण है।

लेकिन हमें याद रखना चाहिए कि यह भी हमारी प्रतिरक्षा प्रणाली का एक बहुत महत्वपूर्ण हिस्सा है। इस विटामिन का निम्न स्तर लगातार संक्रमण से जुड़ा हुआ है। विटामिन डी सप्लीमेंट ठंड और फ्लू के मौसम में इम्यून सिस्टम को संतुलित रखने में मदद करता है।

विटामिन डी हार्मोन विनियमन भी सुविधाएं। शोधकर्ताओं ने पाया है कि यह विटामिन एड्रेनालाईन, नोराड्रेनालाईन और डोपामाइन उत्पादन को विनियमित करने में मदद करता है। इस कारण से विटामिन डी का स्तर कम अवसाद के लिए जिम्मेदार हो सकता है।

कई अध्ययनों से पता चलता है कि कम विटामिन डी के स्तर वाले लोगों में हृदय रोग, उच्च रक्तचाप और मधुमेह के जोखिम बढ़ जाते हैं। अध्ययन वरिष्ठ नागरिकों से पता चलता है, कि कम विटामिन डी स्तर के साथ पुराने वयस्कों के स्वस्थ स्तर के साथ की तुलना में तेजी से स्मृति हानि का अनुभव शामिल थे ।

कुछ अध्ययनों से पता चलता है, कि विटामिन डी के एक कम रक्त स्तर होने कुछ कैंसर के विकास के एक उच्च जोखिम से जोड़ा जा सकता है । यह स्पष्ट नहीं है कि विटामिन डी कैंसर के जोखिम को कैसे कम कर सकता है, लेकिन कुछ कारण इसे समझा सकते हैं। उदाहरण के लिए, कुछ शोधकर्ताओं ने सुझाव दिया कि विटामिन डी का विरोधी भड़काऊ प्रभाव पड़ता है और यह कैंसर सेल के रास्तों में हस्तक्षेप कर सकता है। इसके अलावा जो लोग स्वस्थ जीवन शैली है अधिक बार बाहर है और सूरज की रोशनी के संपर्क में हैं ।

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